-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11958 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

تفاوت نمازهاي واجب با مستحب در چيست
حضرت امام رضا(ع) درباره علت وجوب نماز فرموده است: «هماناعلت واجب شدن نماز، آن است كه نماز اقرار به بندگي خداوند عزوجلاست و نفي نظير و شريك براي خداوند عزيز و ايستادن انسان در برابرخداوند حكيم با حال مذلت و مسكنت و فروتني و خضوع و اعتراف بهگناهان و نيز درخواست عفو از تقصيرات و برطرف ساختن آثار گناهاني استكه شخص در گذشته مرتكب شده و صورت نهادن بر زمين است در هر روز بهخاطر بزرگداشت خداوند جل و جلاله.
ديگر آن كه نماز سبب ميشود بنده پيوسته به ياد خدا باشد و او رافراموش نكند و طاغي و ياغي نباشد و با خشوع و تذلل و رغبت خواستارافزوني بهرة خود در دين و دنيا باشد.
علاوه بر اين انسان با نماز بر خود واجب ميسازد كه پيوسته به ياد خداباشد واو را فراموش نكند و طاغي و ياغي نباشد و با خشوع و تذلل و رغبتخواستار افزوني بهرة خود در دين و دنيا باشد.
علاوه بر اينها انسان با نماز، بر خود واجب ميسازد كه پيوسته و شبانهروز در مقام بندگي و به ياد خداوند متعال باشد و همين نمازگراردن شخص درپيشگاه پروردگار عزوجل و ايستادن در برابر خداوند سبحان و بازدارندهاصرار ارتكاب گناهان است و او را از فسادهاي گوناگون مانع ميشود». (منلايحضره الفقيه، ج 1، ص 322)
با توجه به اين روايت و آيات و روايات ديگر، روشن ميشود كه «وجوبنماز» داراي فلسفه و آثار گوناگون است كه غفلت و سستي در آن، باعثمحروميت انسانها و به دور ماندن از اين بركات و آثار است.
بايستگي نماز، امتحان و آزمايش عبوديت و تسليم بندگان خدا و شناختميزان انقياد و كرنش آنان است. اطاعت از اين فرمان واجب الهي، موجبنزديكي و تقرب نمازگزاران به او و سربلندي و سرافرازي آنان در عرصهزندگي است. وجوب نماز، باعث ميشود كه انسان همواره به فكر و ياد خداباشد و او را فراموش نكند.
هم چنين باعث ايجاد نظم و انضباط در امور زندگي و عبادي ميشود وباعث انس مسلمانان به معنويات و مكارم اخلاق ميشود.
اگر نماز واجب نبود، عده بيشماري از مسلمانان به علت اشتغالات زندگيو سستي و غفلت، از آن دوري ميجستند و از اين فيض بزرگ الهي محرومميماندند.
دربارة تكليف نماز «تعبد به دستور الهي» دو مطلب قابل ذكر است.
1. بهترين و كاملترين عبادات، عبادتي است كه از روي عشق و علاقه و بامعرفت و شناخت به جاي آورده شود (هر چند اين عبادت از روي اجبار وتكليف باشد).
2. تعبد به دستورات و فرمانهاي الهي، ريشه در تعقل و خردورزيانسانها دارد؛ يعني، وقتي آنان به بزرگي و عظمت الهي يقين كردند و بهتوحيد و يگانگي او ايمان آوردند؛ در اين صورت عمل به دستورات او را،بيشتر از هر چيزي دوستتر خواهند داشت و آنها را با عشق و علاقهفزونيتري به جاي خواهند آورد.
نمازهاي مستحبي نيز براي رشد و تعالي انسان و دست يافتن به ثوابها وپاداش بيشتر وضع شده است؛ ولي در رتبه و منزلت هيچ وقت با نمازهايواجب برابري نميكند؛ و فوت يك نماز واجب، خواندن دهها هزار نمازمستحب جبران نميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.